Hva innebærer det egentlig å få en betalingsanmerkning?
Hvis du ikke betaler faktura, eventuell purring eller inkassovarsel går saken til inkasso – noe som kan føre til ekstra kostnader og bekymringer for deg som person. Før det går så langt har du fått flere forsøk på å betale. Et inkassovarsel kommer etter fakturaforfall og eventuell purring, og har alltid to uker betalingsfrist. En sak som går til inkasso kan i tillegg ende med betalingsanmerkning. Men hva er egentlig en betalingsanmerkning? Nedenfor har vi samlet det viktigste du bør vite om betalingsanmerkning.
Hva er betalingsanmerkning?
En betalingsanmerkning betyr at du registreres i et offentlig register, på grunn av manglende betaling, med en anmerkning som dårlig betaler. Det betyr at du blir oppgitt som ikke kredittverdig. En betalingsanmerkning hos et kredittopplysningsbyrå som foretar kredittvurderinger, kan føre til avslag hvis du skal ta opp – eller forbruke kreditt. Eksempler på kreditt er mobilabonnement, strøm, treningssenter, forbrukslån og annen finansiering hvor du betaler på etterskudd.
Når kan jeg få en betalingsanmerkning?
Før saken går til inkasso, skal du ha fått skriftlig varsel (inkassovarsel) med minst 14 dager betalingsfrist. Dersom inkassovarselet ikke blir betalt innen fristen vil du motta en betalingsoppfordring med ny frist på 14 dager. Hvis du fortsatt ikke betaler innen fristen i betalingsoppfordringen, vil det bli satt i gang rettslige skritt. Hvis du har sendt klage på kravet settes saken i pause til den er behandlet.
Når får jeg og hvordan blir jeg kvitt betalingsanmerkningen?
En betalingsanmerkning kan registreres hos kredittopplysningsbyrået 30 dager etter at inkassoselskapet har tatt rettslige skritt, som oftest i form av forliksklage til forliksrådet. En betalingsanmerkning slettes så snart hele kravet er betalt og avsluttet, og er en viktig grunn til å forsøke å betale så snart som mulig. Den kan også slettes dersom det har gått mer enn 4 år.
Hvilke konsekvenser kan en betalingsanmerkning føre til?
Hvis du for eksempel skal bytte mobilabonnement vil det nye telefonselskapet foreta en kredittsjekk hos et kredittopplysningsbyrå. Da får de opplyst ligningsinntekt, formue og skatt for de siste tre årene – i tillegg til eventuelle betalingsanmerkninger. Hvis du har en betalingsanmerkning vil du kunne bli nektet å bli kunde i det nye telefonselskapet. En betalingsanmerkning kan også gjøre det vanskelig å handle på kreditt eller få kredittkort, det kan bli gitt avslag på leie av bolig og umulig å ta opp lån for å kjøpe bolig, bil eller andre ting. Noen arbeidsgivere kan også foreta kredittsjekk av deg som potensiell arbeidstaker, og konsekvensen av en betalingsanmerkning kan bli avslag på tilbud om ny jobb.
Usikker på om du har betalingsanmerkning?
Det er ulike kredittopplysningsbyrå som har autorisasjon fra Datatilsynet til å drive kredittopplysning. Du kan selv sjekke dine kredittopplysninger på experian.no og bisnode.no.
Unngå betalingsanmerkning – ta kontakt
Det beste rådet vi kan gi deg hvis du har fått betalingsproblemer og ender med en inkassosak er å ta kontakt med inkassoselskapet så tidlig som mulig. De aller fleste klarer å ordne opp før de får en betalingsanmerkning. Det er mye enklere og billigere å ordne opp så tidlig som mulig når betalingsproblemene oppstår. Vårt råd er derfor – ikke vent med å ta kontakt!