Veien mot lettmotorsykkel – et spareprosjekt

Av Sebastian, 17 år

Smartbetaler er et verktøy som skal hjelpe unge med å holde oversikt og kontroll over økonomien sin. Jeg har brukt det for å ha oversikten over alt jeg tjener og bruker for å kjøpe meg lettmotorsykkel.

sebastian

Jeg heter Sebastian, og har akkurat fått lappen for lett-motorsykkel. Å få lappen har vært krevende, både innsatsmessig og tidsmessig. Det var etter konfirmasjonen min at jeg bestemte meg for å skaffe lappen. Først måtte muttern overtales. Det var ikke enkelt. Fattern var enklere.

Min første kjøretur på en lett-motorsykkel var sommeren 2016. Jeg hadde aldri kjørt motorsykkel før og var veldig uerfaren. Jeg hadde heller ikke så mye erfaring generelt i trafikken, men jeg hadde øvelseskjørt litt med bil. Jeg var klar over at det ville bli dyrt, men jeg er i den situasjonen at jeg har jobb, og derfor tenkte jeg at jeg skulle klare å tjene nok til å finansiere prosjektet.

Spar til det du ønsker deg

Den beste løsningen når du ønsker å kjøpe noe, er å spare penger, slik at du ikke trenger å låne. Dette er den billigste løsningen i de fleste tilfeller. Det er likevel sånn at du av og til ikke har tid til å spare. For eksempel hvis en uventet regning kommer i posten. Eller utgiftene kommer før du har tjent pengene sånn som det ble for min del. Jeg hadde en god del penger som jeg fikk i konfirmasjonsgave. Avtalen med muttern var at disse pengene ikke skulle brukes til prosjektet mitt. Jeg fikk likevel lov til å låne av de pengene – for å finansiere utgiftene til kjøreskolen.

budsjett

Mange utgifter – også uforutsette

En motorsykkel kan ofte være ganske dyr, men bare det å eie en motorsykkel innebærer mange utgifter:

  • trafikkforsikring,
  • eventuell kaskoforsikring,
  • årsavgift,
  • kjøreklær,
  • service på verksted,
  • registrering,
  • selve motorsykkellappen og alt som hører til

Mange av disse kostnadene hadde jeg ikke tenkt på -men ikke bare det. Plutselig en dag hadde noen smartinger i kommunen bestemt at det skulle bli parkeringsforbud der vi bor. Vipps så lå det en bot på kr 900,- (!!) plassert på sykkelen.

Som budsjettet viser endte prosjektet mitt på totalt kr 77050,- (hittil). Jeg synes det ble veldig dyrt, men det er en ganske deilig frihetsfølelse å eie et slikt kjøretøy. I tillegg slipper jeg å betale for månedskort til bussen, og bruker mye kortere tid til skolen. Jeg synes det er verdt pengene.

Oversikt og kontroll – både i økonomien og i trafikken

Min vei til lett-lappen ble lengre og dyrere enn jeg først hadde trodd. Den totale kostnaden på alle typer førerkort varierer med hvor mange kjøretimer det kreves før man er klar for å bli en selvstendig sjåfør. Sensor ser etter en sjåfør som har oversikten over trafikkbildet og gjør trygge valg.  Jeg klarte ikke første oppkjøring og måtte vente en måned ekstra på ny oppkjøringstime. Muttern betalte de ekstra kjøretimene som skulle til.

Det er som i økonomien, du må ha oversikt og kontroll for å bli en god betaler; en smartbetaler. 

Selv om jeg visste fra starten av at dette ville koste, så var det fint å klare det for det meste med egne penger. Det er som i økonomien, du må ha oversikt og kontroll for å bli en god betaler; en smartbetaler.